Friday 29 July 2011

Apa yang perlu semasa dan selepas format window



Alkisahnya.....

"ei ko ada cd window 7 tak?"
"ade kot...pasal? laptop ko rosak ke"
"entah la...aku open je...gelap ..tak boleh buat pape..gile tension aku .."
"takpelah ..aku tengok la nanti ....ko datang je rumah aku bawak laptop ko"
"ok..nanti aku gi la"
"papehal ko mesej aku "

******


pada petang itu member aku datang ..dia bawak laptop tah apa brand tah....hp yang pasti..aku open ..check....gulp! startup giler lama...dah on yang keluar paparan hitam...siap tulis "window not genuine" lagi....
aku tekan ..ctrl+alt+delete...ok not respond...xde feedback langsung..demm....

lepas tu aku cuba on pakai safe mode..erm boleh ...sebab aku rasa pasal window dia dah kantoi dengan microsoft...saja nak try pakai software 7 loader ..mana tau jadi..ahahahaha.... 


dan kesudahannya takda apa-apa yang berlaku.....dengan akal yang waras ...aku backup file mana yang patut  dulu dan selepas itu format terus hahahaha ..itupun nasib baik ada dvd format window 7

siyes aku cakap kat korang ...nak format window 7 ni memang senang...lagi kalau pc/laptop tu ada dvd ...kalau takda..ahahah format window 7 pakai usb pendrive la agak susah "sikit" je.......ok kepada sesiapa yang nak baca tutorial cara nak format window 7 boleh klik sini.

lepas siap format laptop ini apa yang memenatkan ialah untuk meng install driver-driver yang ada pada pc/laptop.... kalau acer senang ...kalau hp ni..adui ..rohok sikit la makcik...letih mencarinya..

dah siap install driver  tu kena install program yang sepatutnya ada seperti antivirus, microsoft word, cc cleaner, mozilla firefox/google chrome, winrar/7zip  winamp/aimp/jetaudio , klite codec/window 7 codec dan macam-macam lagi lah... kalau nak senang korang download kat sini 

ops! sebelum terlupa...kalau dah format tu pastikan window korang dah genuine....untuk semak sila ketuk papan kekunci  window+pause. kalau tak genuine aku cadangkan korang guna 7loader tadi ya


mood: aku tak ambik it ...erk