Friday, 11 March 2011

Hikayat merong mahawangsa

Hari ini merupakan hari pertama filem ke-8 terbitan kru studio iaitu Hikayat Merong Mahawangsa ditayangkan di pawagam..sapa nak tengok? ok sila hentak mouse anda!. aku nak review dalam bentuk poin je ni..korang kalau baca ayat panjang-panjang pun bosan gak kan? baik tengok terus kat panggung...tak gitu?





  • diadaptasi daripada sejarah kedah iaitu hikayat merong mahawangsa
  • diarah oleh yusri halim kru
  • penggambaran dibuat 90% di terengganu, kuala lumpur dan kuantan
  • filem epic yang sarat penggunaan khas visual cgi dan props kurun ke-2
  • cerita di sekitar tahun 120, dimana merong mahawangsa perlu menyelamatkan puteri cina yang mahu berkahwin dengan putera rom dimana puteri tersebut diculik oleh puak lanun geruda..dapatkah misi ini tercapai?...korang tengok je la..
  • sarat dengan aksi berlawan dalam filem ini.
  • diterajui oleh pelakon tempatan dan luar negara seperti Stephen Rahman Hughes, Gavin Stenhouse, Jing Liu, Wan Hanafi Su, Khir Rahman, Datuk Rahim Razali dan Ummi Nazeera. 
  • filem ini menelan belanja sebanyak 8 juta dan bakal ditayangkan di 25 luar negara dengan nama the malay chronicle : bloodlines
  • bakal ditonton oleh aku nanti 

0 suka minum Orenzsusu: