Sunday, 31 July 2011

Perkara yang membatalkan puasa dibulan ramadhan ini part 1



Bulan puasa bulan keberkatan
siapa yang tak puasa cari masalah 
bagi yang berpuasa janganlah batal puasanya
kalau tidak alahai kesian

Niat puasa dah ..sahur pun dah.. akan tetapi saudara perlu pastikan janganlah lakukan perkara-perkara yang membatalkan puasa seperti berikut:


Makan dan minum secara sengaja:


maknanya korang dengan sukahati dan berbangga makan dan minum pada siang hari. Melainkan korang ini kononnya la balik dari kerja/sekolah dan dengan tidak sengaja menelan air ..itu takpa sebab tak sengaja..yang batal puasanya sebab korang suka-suka je makan dan minum di siang hari.




Bersetubuh dengan sengaja di siang hari


Mak aih, korang takda masa lain ke nak bersenggama ni ha? kalau yang sudah bernikah itu ...ermm berpada-padalah ya..malam nanti boleh ..erk...kalau yang tak nikah lagi tu korang jangan buat pasal! haram tu...zina zina!!




Muntah dengan sengaja seperti memasukkan jari kedalam mulut/tekak


yang ni aku pun tak paham..apasal korang nak muntahkan diri dengan sengaja..? adoii rasa loya ke tekak tu..





Bersalin


erm..yang ni korang paham-paham la ya..kalau dah nak bersalin ataupun dalam  bahasa  yang cik kiah  selalu gunakan terberanak tu .. nak wat macam mana..panggil ambulan je lahh..aduii semputt




Memasukkan sesuatu kedalam kawasan berongga seperti hidung , telinga , dan sebagainya


Aha yang ini semestinya korang kena elakkan..elakkan mengorek hidung, mengorek telinga malah mengorek pusat anda...lagi satu...jangan pakai earphone cocok telinga  sebab itu tergolong juga dalam kategori ini .. 



**** entri bersambung pada masa akan datang ..sori aku tak sempat siapkan :[




1 suka minum Orenzsusu:

MaXi32 said...

Ehem boleh explain kan lagi tak kenapa masukkan earphone ke dalam telinga batal puasa?

Kalau kita masukkan earphone dalam telinga sebab nak dengar bacaan quran batal jugak?